Bedragare, bedrägerier och misstänkt beteende

Bedragare, bedrägerier och misstänkt beteende

Även om vi har säkerhetsåtgärder på plats för att skydda våra medlemmar, är det fortfarande viktigt att vara försiktig när du träffar och kommunicerar med människor via internet.

Följande internetsäkerhetstips kan hjälpa dig att skydda dig från potentiella bedragare eller misstänkt beteende.

  1. Ge inte information om dig själv till andra medlemmar som du inte känner väl eller litar på. Var försiktig med personlig information som passuppgifter, e-postadresser, telefonnummer, meritförteckningar etc.
  2. Om du kontaktas av en organisation, bör du först ta reda på mer om organisationen. Om du inte kan hitta information om organisationen, bör du vara uppmärksam på eventuellt bedrägeri.
  3. Överför aldrig pengar till någon du aldrig har träffat och acceptera aldrig pengar från någon innan barnpassningstillfället. I sådana fall rör det sig nästan alltid om ett bedrägeri.
  4. Se upp för snyfthistorier. Det kan till exempel vara en story om en avliden partner. Bedragare kan ofta använda sig av dessa typer av historier för att försöka spela på dina känslor och övertyga dig att överföra pengar.
  5. Träffas alltid före den första bokningen. Se till att det inledande mötet är på en offentlig plats. Om du inte känner dig bekväm kan du enkelt lämna.
  6. Var misstänksam när en medlem ringer anonymt eller med ett utländskt telefonnummer. De flesta medlemmar har ett lokalt telefonnummer.
  7. Överför inte pengar via betalningsappar som du inte känner till. Bedragare (scammers) använder ofta förfalskade betalningsappar som leder till en fejksida för att få reda på offrens bankinformation.
  8. Acceptera aldrig ett jobb från en person som du aldrig träffat. Riktiga familjer kommer att vilja träffa dig först och intervjua dig personligen innan de anställer dig.
  9. Betala aldrig för en bakgrundskontroll och använd inte en bakgrundskontrolltjänst som du inte känner till. Det kan vara bedragare som står bakom dessa tjänster och som själ dina pengar eller i värsta fall din personliga information.
  10. Lita på dina instinkter. Om något verkar för bra för att vara sant så är det det. Om du fortfarande tvivlar på personens äkthet, tveka inte att kontakta oss. Vi tar gärna en titt på medlemmens profil åt dig och ger dig några råd.

Misstänker du bedrägeri eller misstänkt beteende?

Om du misstänker bedrägeri eller ser något misstänkt, rapportera det till oss omedelbart. Vi kommer att undersöka och vid behov spärra medlemskontot.

Vi råder dig att alltid göra en polisanmälan när du misstänker att du är utsatt för identitetsbedrägeri.

Kundtjänst